Abortti

KATOLISEN KIRKON KATEKISMUS:

ABORTTI

2270. Ihmiselämää on ehdottomasti kunnioitettava ja suojeltava sikiämishetkestä alkaen. Ihmisolennolle on tunnustettava ihmisen oikeudet jo sen olemassaolon ensimmäisenä hetkenä. Näihin oikeuksiin kuuluu jokaisen viattoman olennon oikeus elää (vrt. Uskonopin kongregaation ohje Donum vitae 1, 1).

”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni” (Jer. 1:5).

”Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa” (Ps. 139:15).

2271. Kirkko on julistanut ensimmäisistä vuosisadoista alkaen, että abortin tekeminen on moraalisesti paha teko. Tämä oppi ei ole muuttunut, se on muuttumaton. Varsinainen abortti, ajateltiinpa se päämääräksi tai keinoksi, on raskas rikos moraalilakia vastaan: ”Älä tee aborttia äläkä surmaa vastasyntynyttä.” (Didache, 2, 2: SC 248, 148; vrt. Epistula Pseudo Barnabae, 19, 5: SC 172, 202; Epistula ad Diognetum,5, 6: SC 33, 62; Tertullianus, Apologeticum, 9, 8: PL 1, 371–372.)

”Jumala, elämän Herra, on nimittäin uskonut ihmisille elämän säilyttämisen korkean tehtävän, joka on täytettävä ihmisen arvokkuutta vastaavalla tavalla. Elämää on siis suojeltava mitä huolellisimmin aina sikiämisestä saakka. Abortti ja lapsenmurha ovat hirvittäviä rikoksia.” (Vatikaanin II kirk.kok., pastoraalikonstituutio Gaudium et spes, 51.)

2272. Tarkoituksellinen myötävaikutus aborttiin on raskas rikos. Kirkko säätää tästä ihmiselämää vastaan kohdistuvasta rikoksesta kirkkolain rangaistuksena ekskommunikaation. ”Se joka teettää itselleen abortin, joka toteutuu, on kirkon laissa säädetyin ehdoin (vrt. CIC, kaanonit 1323–1324.) ekskommunikaation alainen latae sententiae” ( CIC, kaanon 1398.) eli ”jo tekemällä tämän teon”. (CIC, kaanon 1314.) Tällöin kirkko ei halua viedä tilaa laupeudelta. Kirkko osoittaa kuitenkin selvästi, kuinka raskas rikos tehty abortti on ja kuinka sillä aiheutetaan korvaamaton vahinko viattomana surmatulle lapselle, hänen vanhemmilleen ja koko yhteiskunnalle.

2273. Jokaisen viattoman ihmisen peruuttamaton oikeus elää muodostaa yhteiskunnan ja sen lainsäädännön peruselementin. ”Maallisen yhteiskunnan ja poliittisen vallan on … tunnustettava ihmisen luovuttamattomat oikeudet ja kunnioitettava niitä. Nämä inhimilliset oikeudet eivät ole riippuvaisia yksilöstä itsestään tai hänen vanhemmistaan. Ne eivät ole yhteiskunnan ja valtion tekemiä myönnytyksiä, vaan ne kuuluvat ihmisluontoon ja ovat ihmiselle luontaisia sen luovan aktin ansiosta, josta hän on saanut alkunsa. Näiden perusoikeuksien joukossa on mainittava jokaisen ihmisolennon oikeus elää ja säilyttää ruumiillinen koskemattomuutensa sikiämishetkestä kuolemaan saakka.(Uskonopin kongregaation ohje Donum vitae, 3.)

”Samalla hetkellä, kun laki riistää joltakin ihmisryhmältä suojan, joka yhteiskunnallisen lainsäädännön tulee heille antaa, valtio kieltää kaikkien ihmisten tasa-arvoisuuden lain edessä. Kun valtio ei asetu puolustamaan jokaisen kansalaisen ja erityisesti kaikkein heikoimpien oikeuksia, lakiin pohjautuvia valtion perustuksia horjutetaan (…) Seurauksena siitä kunnioituksesta ja suojasta, joka tulee taata syntymättömälle lapselle sikiämisen hetkestä alkaen, lain on säädettävä asianmukainen rangaistus jokaisesta tietoisesta lapsen oikeuksien loukkaamisesta.” (Uskonopin kongregaation ohje Donum vitae, 3.)

2274. Koska sikiötä on kohdeltava jo sikiämisestä lähtien persoonana, sen koskemattomuus on mahdollisuuksien mukaan turvattava ja sitä on hoidettava ja sen vammat parannettava samoin kuin kenen tahansa ihmisolennon.

Syntymää edeltävä diagnostiikka on moraalisesti sallittua, jos se ”kunnioittaa ihmisalkion ja sikiön elämää ja loukkaamattomuutta ja suuntautuu sen turvaamiseen ja parantamiseen yksilönä … Moraalilaki vastustaa kuitenkin vakavasti tällaista diagnoosia, jos siihen ryhdytään ajatellen abortin mahdollisuutta tuloksista riippuen … Diagnoosi ei saa merkitä kuolemantuomiota.” (sama, 1, 2.)

2275. ”Luvallisina on pidettävä niitä alkioihin kohdistuvia hoitotoimia, jotka kunnioittavat alkion elämää ja loukkaamattomuutta ja joihin ei sisälly kohtuuttomia riskejä vaan jotka tähtäävät parantamiseen, terveydentilan kohentamiseen ja alkion yksilölliseen elossa pysymiseen.” (sama, 1, 3.)

”On epämoraalista tuottaa ihmisalkioita, jotka on tarkoitettu käytettäväksi ’biologisena materiaalina’.”(sama, 1, 5.)

”Jotkin yritykset vaikuttaa kromosomeihin tai geeneihin eivät ole terapeuttisia vaan tähtäävät sellaisten ihmisolentojen tuottamiseen, jotka on valittu sukupuolen tai muiden ennalta määrättyjen ominaisuuksiensa perusteella. Nämä toimenpiteet ovat ristiriidassa ihmisen persoonan arvokkuuden, hänen koskemattomuutensa ja hänen ainutkertaisuutensa ja ei-toistettavissa olevan identiteettinsä kanssa.”(Uskonopin kongregaation ohje Donum vitae, 1,6.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: